Purizam je incestoidan
Braniti u svom jeziku upotrebu
pozajmljenica, reči uzetih iz drugih jezika, isto je što i odrediti svojoj
sestri da može imati decu isključivo sa vama. Istina, u našem jeziku i postoji
izreka da brat sestri najbolje smesti, ali volim da mislim da se i ta izreka ne
odnosi na imanje potomstva, već samo na epizodu zadovoljstva.
Praksa stvaranja potomstva
isključivo u uskom krugu najbližih rođaka lišava zajednicu brojnih oruđa u
borbi za opstanak. Ograničen broj genetskih kombinacija vodi ograničenom broju
kombinacija fizičkih i fizioloških osobina, što za posledicu ima manju
spremnost za suočavanje sa spoljnjim svetom, od mehaničkog rada do reakcije na
parazite, bakterije i viruse. Analogija sa jezikom i kulturom je potpuna.
Na nivou fonda reči, jezik bez leksičke razmene sa drugim jezicima ograničen
je na leksičku bazu nastalu u jednom kulturnom kontekstu, koja na nove okolnosti
može jedino da odgovori rogobatnim složenicama, ponekad ni njima.
Jezičke pozajmljenice po
pravilu su kulturne pozajmljenice. Neki predmet, koncept, tehnologija, usvaja
se od druge zajednice zajedno sa svojim imenom, ponekad i sa čitavim skupom
reči koje se za nju vezuju. Na primer, kada jedna zajednica od druge usvoji
tehnologiju plovidbe, ona usvoji ne samo reč za plovidbu, nego i za delove
broda, tehnike njegove izrade, sredstva koja se koriste u izradi broda i
njegovom upravljanju, tipove događaja i procedura sa kojima se tokom plovidbe
srećemo. Kada usvoji tehnologiju
kompjutera, onda usvoji i po jedan ili više termina za hard disk (hard
drajv), za softver (programe), monitor (ekran), resetovanje (butovanje)...
Protivnici upotrebe
jezičkih pozajmljenica obično ne ekspliciraju svoj stav po pitanju kulturnih i
tehnoloških pozajmljenica. U slučaju da nemaju ništa protiv toga da koristimo
softver, već samo protiv reči kojom ga zovemo, oni zagovaraju praksu koja bi
značajno usporila osvajanje novih tehnoloških sadržaja. Pozajmljenice omogućuju
direktno i brzo preuzimanje tehnologije. Svako drugo rešenje vodi usporavanju i
razvijanju otpora prema usvajanju. Još ozbiljniji problem je to da su i same
jezičke pozajmljenice, sama pozajmljena reč, gramatička struktura, gramatičko
obeležje, zapravo svojom prirodom i kulturne pozajmljenice, i tehnološke
pozajmljenice. Onaj ko se protivi upotrebi pozajmljenica zapravo se neminovno
protivi kulturnom i tehnološkom transferu.
Protivnci svih vrsta
transfera među zajednicama i kulturama suočavaju se sa mnogo većim skupom
problema, od kojih su meni ovde zanimljiva dva. Jedan je bazični problem sa
definisanjem i odvajanjem svoje zajednice. Koja je to zajednica o kojoj je reč,
i kako je odvojiti od drugih (jer svaki kontakt vodi razmeni)? U slučaju Srbije,
da li su to svi Srbi svuda (i oni u Čikagu? kako njih izolovatii?), da li je to
srpska etnička zajednica u Srbiji, da li su to svi građani Srbije? Svaka
verzija ima svoje probleme, od toga kako izolovati jednu grupu ljudi koja živi
izmešano sa drugima, do toga kako primorati sve njene članove da prihvate vašu
(pogubnu) ideju. Na praktičnom planu, ovaj stav ima još veći problem u tome da
pod postojećim okolnostima uspešno sprovođenje takve izolacije vodi i potpunom
nestanku zajednice, usled nemogućnosti da se takmiči sa drugim zajednicama.
Ali uzmimo da nijedan od
ovih problema ne postoji. Uzmimo da postoji zajednica čistih Srba, sa svim
kulturnim, ideološkim i geopolitičkim uslovima da se uspešno i potpuno očisti
od svih ikad usvojenih kulturnih pozajmljenica i izoluje od drugih zajednica.
Kakav bismo rezultat dobili? Rezultat bi bio jedno od onih plemena koja žive u
Amazoniji ili na nekom pacifičkom ostrvu, koja hiljadama godina nisu imala
kontakt sa drugim ljudima, i žive u skladu sa prirodom. Iskreno, ovo ne zvuči
nimalo loše: direktna razmena sa prirodom, solidarnost, nepoznavanje pojmova
kao što su siromaštvo, nacionalizam, zagađenje. Kraći životni vek, više muke
oko opstanka, čak i mogućnost da nam nametnuti kontakt donese fatalne epidemije
ili da nas neko lovi i odvodi kao roblje, cena su koju bih rado platio za život
izvan korporativnog kapitalizma.
Izolovane tribalne
zajednice su po pravilu vrlo male zajednice, do nekoliko hiljada ljudi. Njihova
brojnost je uvek ograničena prirodnim okruženjem, ponekad i kulturom koja se u
takvom okruženju razvije: žive na ostrvu koje može da nahrani ograničen broj
ljudi (poput Sentinelaca), ili imaju kulturu jakih tabua, koja ograničava rast
zajednice i kontakt sa drugim kulturama (poput naroda Xinga ili Piraha). U
uslovima ograničene brojnosti, incest, kao i uzak opseg genetske varijacije, postaju
neminovnost, čime se vraćamo na početnu tezu o neminovnoj incestoidnosti purizma.
Pozajmljenice čuvaju jezik, bez njih bi mogao nestati
Paradoks jezičkog nacionalizma i
purizma je u tome da on ne teži ovakvom rezultatu na planu kulture, već
potpuno suprotnom. Jezički nacionalizam i purizam želi jezik koji
isključivo rečima proverenog porekla može da odgovori zahtevima samog fronta
tehnološkog razvoja. On želi da u čistoj formi pobedi u utakmici naroda. On
želi hiljade Tesla i Pupina, ali u državi jednog naroda i samo čistim rečima njegovog
jezika. I kad kažem ’paradoks’, naravno, samo izbegavam da napišem ’glupost’.
Zamislimo takav, nemogući, jezik koji uspešno
usvaja tehnološka dostignuća bez usvajanja reči koje uz njih idu. Jezik koji za
svaki termin u domenu usvojene tehnologije pronalazi svoju reč. I gde to
nalaženje svoje, čiste reči ne usporava tehnološku razmenu. Kako bi taj jezik
izgledao? Najpre se moramo upoznati sa nekim univerzalnim osobinama jezika,
osobinama koje pokazuju svi jezici poznati nauci.
Jedna od univerzalnih
osobina jezika jeste proces gramatikalizacije. Svi jezici sveta podležu ovom
procesu. Gramatikalizacija se odnosi na težnju punoznačnih reči jednog jezika –
reči koje označavaju konkretne pojmove (imenica, glagola, prideva, priloga) da gube
svoje pojmovno značenje i svode se na funkcionalne reči – reči koje pre svega
služe gramatičkoj svrsi (predloge, pomoćne glagole, zamenice, funkcionalne
partikule). Na primer, u našem jeziku je u toku prelazak konstrukcije ’u vezi’,
gde imenica ’veza’ traži dopunu sa predlogom ’sa’ (’u vezi sa tim’) u predlog ’uvezi’
koji traži dopunu u genitivu (’uvezi toga’). Opšti efekat opšteg procesa gramatikalizacij je umanjenje
fonda punoznačnih reči jednog jezika.
U isto vreme, svaka
zajednica se neprestano menja, i neki predmeti i pojmovi nestaju iz njene
stvarnosti. Sa njihovim nestajanjem, nestaju i reči koje su za njih korišćene.
Najpre postaju arhaične, a zatim se zaboravljaju i potpuno gube. I ovo je
prirodni proces u jeziku, i to sa istim efektom kao i gramatikalizacija: on
neprestano umanjuje leksički fond jednog jezika.
Deo promena kroz koje
zajednica prolazi jeste i usvajanje novih tehnoloških i drugih kulturnih
sadržaja, i potrebne su joj nove punoznačne reči da ih označi. Dakle, dok sa
jedne strane život zajednice neprestano od jezika traži nove reči, on sam,
usled svog unutrašnjeg ustrojstva i društvenih i kulturnih procesa, konstantno
istanjuje svoj leksički fond. Jedno se rešenje očigledno nameće: kombinujmo
morfeme koje prežive, gradimo nove reči slaganjem postojećih morfema svog
jezika.
Ovo je rešenje za kojim
poseže većina purističkih lingvističkih etablišmenta. Tako su nastali
zrakomlati, tjelospojke, kostolomi, pa i novogovori i novozbori. Ali, ovo
rešenje nije dovoljno dobro, jer ono stvara isključivo nove reči koje se
sastoje iz dva ili više elemenata, ali ne stvara nove elemente. Ono ne rešava
problem osipanja vokabulara na planu prostih elemenata. Ujedno, ono značajno
povećava prosečnu dužinu reči u jeziku, još drastičnije prosečne rečenice.
Jezik se dovodi u situaciju da probije prag ekonomičnosti upotrebe, što može
voditi i nestanku. Naravno, neke nove složene reči, obično one koje se češće
koriste, u procesu jezičke promene će se ’fonološki pohabati’ i postati proste.
Ali ovaj proces traje predugo da bi obezbedio potrebnu brzinu obnovljivosti leksičkog
fonda u uslovima ubrzanja društvenih promena i razmena koje odlikuje poslednjih
nekoliko milenijuma postojanja čovečanstva.
Rešenje dolazi iz samog
problema: ubrzane promene i razmene zasnivaju se na intenzivnom kontaktu, a on
omogućuje i intenzivno pozajmljivanje leksičkog materijala. Ovo je zapažanje od
koga smo i krenuli: leksička razmena je slepi putnik tehnološke razmene. Ali
sada je vidimo iz drugog ugla: ona spašava jezik od gubitka koraka sa promenom
u kulturi i društvu. Pozajmljenice se usvajaju kao proste reči, jer i kada to
nisu, njihovi elementi nisu elementi ciljnog jezika (na primer, latinizam informacija je u latinskom reč složena od predloga in, glagolske osnove form i sufikca -cija, ali u našem jeziku se segment inform tretira kao primitivni element). Jezik-pozajmljivač i složene pozajmljene reči prepoznaje kao proste. Zato one direktno proširuju fond njegovih elementarnih
leksičkih jedinica. Zahvaljujući pozajmljenicama, i jezici malih zajednica i
kultura opstaju uprkos pritisku onih većih. Jezik opstaje kroz svoju gramatiku,
kroz svoje funkcionalne reči, a punoznačne su mu reči potrošna roba. Dok god
reč kompjuter menjamo po padežima, i koristimo je npr. uz novogramatikalizovani
domaći predlog pomoću mi ne ugrožavamo svoj jezik uzimajući je. Naprotiv –
spašavamo ga.
Još neke zablude
Puristi većinom protestuju protiv
novijih pozajmljenica, neposredno pošto su pozajmljene. Oni nastupaju pod pretpostavkom
da ono što nije pozajmljeno poslednjih godina čini autentični leksički fond
datog jezika. Kada pogledamo u leksički fond našeg jezika, vidimo slojeve
pozajmljenica: danas se gradi engleski sloj, prethodno je nastao nemački, pre
njega francuski, pre toga rusk(oslovensk)i, pre toga turski, pre njega grčki...
Na kraju čeka otvoreno pitanje nastanka indoevropkog leksičkog korpusa, koji se
verovatno dobrim delom takođe rodio u razmeni među plemenima koja su činila
prvobitni indoevropski blok. Leksički fond našeg jezika u aktivnoj upotrebi
nema više od jedne trećine nepozajmljenih punoznačnih morfema, računajući da u njih
spadaju i ranoindoevropski koreni.
Zapravo, da jezik nema
sklonost leksičkom pozajmljivanju, pitanje je da li bi se ikad on sam, a time i
čovekov kognitivni aparat, razvili do nivoa homo sapiensa. Vrlo je moguće da
bez pritiska novopozajmljenih reči u nekom periodu pre sto hiljada godina naš
leksikon ne bi dosegao razmere koje ima, i da time naš memorijski aparat, kao
ni mehanizam pretraživanja i procesiranja ne bi uznapredovali dalje od nivoa
koji prepoznajemo kod životinja sa bazičnim sistemima komunikacije.
Umereni puristi su
protiv pozajmljivanja samo kada naš jezik već ima reč za neki pojam. Razlog
kojim se vode je da tada pozajmljena reč ne popunjava nikakvu prazninu. Ovo
gledište zanemaruje da je sinonimija još jedna pojava koja karakteriše sve
poznate jezike. Sinonimija ima svoju svrhu u jeziku – od markiranja registara
(razgovaramo li sa prodavcem na pijaci ili sa voditeljem Dnevnika) do izdvajanja
tananih razlika u značenju (sinonimne reči međusobno nikad nisu potpuno
ekvivalentne). Jeziku je ponekad potreban sinonim. Pozajmljivanje nikada nije bez
potrebe. Ponekad ta potreba oslikava negativnu društvenu pojavu (npr. kada se
strana reč koristi kao refleks kompleksa niže vrednosti u odnosu na kulturu iz
koje dolazi), ali i tada cilj reakcije ne treba da budu strane reči već sam
kompleks niže vrednosti.
Jedan od razloga za
proganjanje pozajmljenica je i strah da bi one mogle da promene gramatički
sistem našeg jezika. Ne postoji nijedan dobar razlog da se promena gramatičkog
sistema jednog jezika posmatra kao nešto negativno. U pitanju je još jedna,
možda i najdublja, univerzalna osobina jezika: da je konstantno u promeni. On
se menja nezavisno od toga pozajmljuju li se ili ne strane reči. Ako i postoji
dovoljno jako sredstvo da zaustavi promenu u jeziku, kao što je to
sakralizacija, sa prestankom menjanja jezik će prestati i da živi – o tome jasno
govori sudbina latinskog jezika. Identitet jezika, ukoliko je u pitanju
autentična vrednost, zagarantovan je kontinualnošću njegove promene, i
nije ugrožen time da promenu delimično
usmerava i materijal drugog jezika.
Ako pozajmljena reč
inficira naš jezik tuđim identitetom, ukoliko ugrožava izvornost i čistotu identiteta nas samih kao govornika
jezika, zašto onda srpski nacionalisti ne likuju nad time da su druge etničke
zajednice prigrlile isti jezik i nazvale ga svojim imenima? Zašto se, naprotiv,
ljute, i traže da Hrvati za standard uzmu kajkavski ili čakavski? Zato što kod
ideologije logika ne igra nikakvu ulogu – ona se lomi i prilagođava ideološkom
cilju. Zato jezičkom purizmu i nacionalizmu i ne smeta što pati od
materijalnih grešaka i logičkih nekoherentnosti. Jezik tu nije ni predmet ni
cilj, on je samo sredstvo za formulisanje nejezičkih stavova i za realizovanje
nejezičkih ciljeva.
Zanimljiv stav. Samo me zanima zašto autor koristi tuđice i kada nisu deo tehnološkog rečnika i kada nemaju nikakve veze sa razvojem: "eksplicirati" umesto "objasniti", "tribalni" umesto "plemenski". O ostalom ću morati da razmislim pažljivo. Hvala, Bobane.
ReplyDeleteNiste pažljivo pročitali tekst. Nije osnovna korist od tuđica to što posreduju tehnološkom pozajmljivanju - ta je sekundarna. Tuđice jeziku najviše dorpinose kao jednostavan i lak način obogaćenja leksikona, pre svega na morfemskom nivou. One uvećavau fond morfema, atomskih jezičkih jedinica koje jošuvek imaju značenje. One doprinose razvoju i samog jezika i njegovom prilagođenju potrebama zajednice koje se neprestano i danas jako brzo menjaju.
ReplyDeletePritom, niste najbolje primere odabrali. Eksplicirati i objasniti nisu ni približni sinonimi. Eksplicirati je antonim izrazu implicirati (za koji takođe nema domaćeg ekvvalenta). Znači reći nešto direktno, na nivou asercije (lingvistički tehnički izraz koji se ne može zameniti izrazom tvrdnja), i na nivou bukvalnog značenja. Sa druge strane termin "tribalne kulture" jeste tehnički termin etologije, kulturologije, arheologije, koji je uveliko zauzeo svoje mesto u naučnoj terminologiji našeg jezika. Kao naučni termin, on ima veze sa razvojem.